Kötelező Biztosítás – Kárrendezési Kisokos

Magyarországon az elmúlt évekre jellemző, hogy a kötelező biztosítások díja csökkenő tendenciát mutat. Köszönhető ez többek között annak, hogy a baleseti statisztikák is csökkenő baleset számokat jeleznek, illetve a biztosítók közötti versenynek.

Első körben tisztában kell lennünk azzal , hogy pontosan milyen célt szolgál a kötelező biztosítás?

Ahogy a neve is mutatja, törvényileg szabályozott, hogy a Magyarországon bejegyzett gépjárművek tulajdonosainak vagy üzemben tartójuknak kötelezően biztosítási szerződést kell kötni valamelyik biztosító társaságnál, arra vonatkozóan, ha gépjárművükkel kárt okoznak, akkor a pénzügyi lehetőségeiktől függetlenül a biztosító megtérítse az okozott kárt a károsult részére.

Miért kell a Kötelező Biztosítás?

Mint a neve is mutatja, felelősségbiztosításról van szó, ezért amennyiben káresemény történik, az egyik legfontosabb dolog a felelősség tisztázása. Amennyiben ebben a kérdésben nem egyezik a károkozó és károsult véleménye, mindenképpen ajánlatos a helyszínre rendőri segítséget kérni.

(Kötelezően rendőrt kell hívni személyi sérüléses balesetnél, vagy ittas vezetés miatt okozott baleset esetén! ) A felelősség elismerésére vonatkozóan a károkozó fél által aláírt nyilatkozatra mindenképpen szükségünk lesz. (kék-sárga, Európai Baleseti bejelentő lap)

Ez az írásos dokumentum bizonyítja, hogy a károkozó elismerte a felelősségét a balesetben. Amennyiben a helyszínen a rendőrség is jelen volt, az általuk készített határozatot is be kell szerezni a káresemény biztosító felé történő bejelentéséhez. A biztosító felé több módon is jelezhetjük a balesetet: több biztosító társaság lehetőséget ad arra, hogy interneten, általánosságban elmondható, hogy telefonon is lehetőség van rá. Jellemző manapság az alkusz cégek biztosítás kalkulátor programjai segítségével biztosítást kötni, így az alkusz cég segítségét is kérhetjük a kárrendezéshez.

Miért jó a Casco Biztosítás?

A kárbejelentést mindkét fél köteles jelezni a biztosító felé: a károkozó maximum 8 napon belül, a károsult pedig általában 30 napon belül. Fontos azonban tudni, hogy amennyiben casco biztosítás is van az autón, akkor 2 munkanapon belül kell jelezni a káreseményt. A bejelentés megtörténte után a biztosító társaság képviselői néhány napon belül általában felveszik a kapcsolatot a kárrendezés megkezdésének érdekében.

Mindenképpen érdemes a baleset körülményeinek tisztázása érdekében a legtöbb információt a rendelkezésükre bocsájtani (ezért például lehetőség szerint készítsünk fotókat a baleset helyszínén), ugyanis, ha a helyzet nem kerül valamilyen lényeges információ hiány miatt tisztázásra, a biztosító mentesülhet a kárkifizetés alól. A kárszakértő számára lehetőséget kell biztosítani a sérült gépjármű megtekintésére, amelynek során az ő feladata, hogy megállapítsa a gépjárművön látható sérülések valódiságát, annak baleset során elszenvedett tényét. A kárszakértő szemléje után, amennyiben a kérdések tisztázásra kerültek, általában megkezdődhet a baleset során elszenvedett sérülések javításának folyamata.

Totálkáros biztosítási káresemény esetén..

Amennyiben persze a gépjármű gazdaságosan megjavítható. Ha a baleset során totálkáros lett, abban az esetben a biztosító a gépjármű káridőponti értékéből levonja a roncsértéket, és a két összeg különbözetét fizeti meg a károsult részére. A kifizetésről megállapodhatunk a biztosító társasággal, ebben az esetben a károsult elfogadja a biztosító által felajánlott kártérítési összeget, vagy számlás kárrendezést kérhetünk, amikor a javításról számlát nyújtunk be és annak alapján, illetve a kárfelvételi jegyzőkönyv alapján térít a biztosító.