A túl sok mozgás nem tesz egészségesebbé

2015. február 25. 09:38.
A túl sok mozgás nem tesz egészségesebbé

Az utóbbi években egyre többször és több helyen hangsúlyozták a rendszeres testmozgás fontosságát, ami rengeteg emberből azt váltotta ki, hogy emiatt túlzásba viszi a sportolást, holott ez egy tipikusan kétélű kardnak tekinthető. Az Oxford Egyetem kutatói ugyanis bebizonyították, hogy amennyiben valaki többet sportol egy héten, mint két-három alkalom, az nem javít többet saját egészségi állapotán, sőt bizonyos esetekben inkább csak árt vele magának.

Nem leszel egészségesebb, ha többet edzel

A kutatásban közel egymillió középkorú brit nő vett részt, akiket tíz éven keresztül követtek nyomon ahhoz, hogy megkapják a fenti eredményeket, ezáltal a kardiovaszkuláris betegségekre koncentrálva figyelték életmódjukat, de legfőképpen azt, hogy milyen gyakran és milyen intenzíven sportoltak. A szakemberek ugyanis már korábban is tudták, hogy a rendszeres testmozgással csökkenthetők az efféle betegségek, valamint a stroke és a vérrögök kialakulásának esélye, azonban azzal kapcsolatos kutatás még nem készült korábban, ami az eltúlzott sportolás hatásait elemezte volna.

Az orvosok a visszaérkezett eredményeken maguk is meglepődtek, hiszen azt tapasztalták az eredmények alapján, hogy azok a nők, akik heti 2-3 alkalomnál többet edzettek, nem lettek egészségesebbek, és nem feltétlenül csökkentették a szív- és érrendszeri betegségek esélyét sem. A várakozásoknak megfelelően sokkal nagyobb különbséget tapasztaltak azok között az alanyok között, akik egyáltalán nem sportoltak semmit, esetükben ugyanis a kardiovaszkuláris betegségek megjelenésének az esélye a sokszorosára emelkedett már azokhoz képest is, akik csak néhányszor, de azért igyekeztek teret engedni a testmozgásnak.

A túlzott sportolás árthat is..

A túlzott sportolás árthat is..

A mozgás minden esetben fontos

A szakértők kiemelték, hogy a sportolás egészségmegőrző hatásai ugyanakkor nem csak attól függenek, hogy mit és hányszor választunk, hanem attól is, hogy milyen mozgásformáról van szó, hiszen vannak olyan edzésmódszerek, amelyeket a hét minden napján érdemes és kell is űzni, míg másokat az intenzitás miatt érdemesebb csak minden második nap alkalmazni. Például azok az alanyok, akik az alacsony vagy a közepes intenzitású edzést részesítették előnyben – tehát például sétáltak vagy kertészkedtek –, hetente 5-6 alkalom kellett ahhoz, hogy elérhessék az egészséges szintet.

Amennyiben azonban valaki már elment kerékpározni vagy úszni, tehát valamilyen intenzívebb sportágat választott, hetente 2-3 alkalom is elegendő volt ahhoz, hogy akár 20 százalékkal csökkenthesse a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét. Ugyanakkor, amennyiben ez a fókuszcsoport hetente 4-5 intenzív edzést alkalmazott, azzal sem ért el ennél drasztikusabb hatást, sőt mi több, inkább csak az ízületi betegségek és problémák hatását fokozták vele, mert nem hagytak elegendő időt szervezetüknek a regenerációhoz. Miranda Armstrong, a kutatás vezetője szerint bármiről is legyen szó, de nem lehet elegendő mértékben kihangsúlyozni, hogy még a minimális testmozgás is mennyire fontos az egészségünk megőrzésének szempontjából.

A túl sok mozgás nem tesz egészségesebbé - Hozzászólások

Még nincsen hozzászólás.

Hozzászólás írása

* A csillagal jelölt mezők kitöltése szükséges..

Biztonsági kérdés: